Tycker du det är för dyrt med Google-Ads eller Sökmotorsoptimering? Så  här får du en plats på Googles förstasida utan att det kostar dig skjortan. 

I en värld där stora företag lägger enorma summor på Ads och sökmotoroptimering för att dominera över småföretag på Google kan det kännas omöjligt att nå nya kunder. 

Det finns dock ett sätt där du som småföretagare har trumf över jättarna på Google. 

Läs mer om vad… 

Har du noterat att nästan alla sökningar när du letar efter en lokal tjänst, har en karta med företagsprofiler som rankar ovanför de organiska resultaten i Google ?

De kallas för Google företagsprofiler eller Google My Business.  Om du Googlar ditt egna företagsnamn kan se din företagsprofil på Google likt exemplet nedan. 

Googles plattform för företagsprofiler är ett system där du som lokal företagare kan marknadsföra dig mot kunder i din närhet. 

Med närhet menar Google platser som är inom 2 timmars körsträcka ifrån din adress.   

Genom att optimera din företagsprofil,  kan du ta en topp 3 plats och spara 10,000-tals kronor i jämförelse med dina konkurrenter samtidigt som du får nya kunder.

Det bästa av allt är att få företagare bryr sig om sin företagsprofil, trots att det är gratis. 

Läs 10 enkla steg för att optimera din företagsprofil nedan. 

10 enkla steg för att optimera din profil. 

  1. Verifiera din profil: Börja med att verifiera din företagsprofil på Google för att få fullständig kontroll över din information.
  2. Optimera företagsinformation: Se till att din företagsinformation, inklusive (namn, adress, telefonnummer) är korrekt och uppdaterad.
  3. Använd rätt företagsnamn: Använd ditt företagsnamn i företagsnamnsfältet.
  4. Lägg till öppettider: Tillhandahåll öppettider, inklusive specialtider för semestrar eller helgdagar.
  5. Använd högkvalitativa bilder: Lägg till bilder av din verksamhet, produkter och tjänster.
  6. Samla recensioner: Be nöjda kunder att lämna positiva recensioner på din profil för att öka trovärdigheten.
  7. Använd relevanta kategorier: Välj de kategorier som bäst beskriver din verksamhet.
  8. Svara på frågor och recensioner: Var snabb att svara på frågor och recensioner från kunder för att visa både dem och Google ditt engagemang.
  9. Lägg till tjänster: Inkludera en lista över de tjänster eller produkter du erbjuder.
  10. Publicera foton av ditt arbete: Om du utför fysiska arbetsuppgifter, som hantverksarbete eller reparationer, dela bilder av dina jobb. 

Förutom fler kunder får du:  

  • Minskade annonseringskostnader: Genom att ranka högre med hjälp av din företagsprofil minskar behovet av att spendera stora summor på betald annonsering. Du når din målgrupp utan att tömma din marknadsföringsbudget.
  • Snabbare SEO resultat: SEO tar tid att implementera och se resultat av. Företag som satsar på sin företagsprofil får bättre organiska placeringar. 
  • Lokalt Fokus: Om ditt företag fokuserar på lokal verksamhet, är din företagsprofil ett kraftfullt verktyg för att attrahera kunder i ditt närområde. Det är särskilt användbart för små företag.

Vill du någon annan gör jobbet? 

Läs om hur vi hjälpte Flyttfabriken, och prova vår tjänst gratis i 30 dagar om du inte vill göra jobbet själv!

Flyttfabriken AB företagsprofil började synas på förstasidan i Google Maps efter att de börjat med trygghetsindex tjänst. 

På mindre än en månad ökade samtalen till dem med 69% – 30 nya kundförfrågningar i månaden för mindre än 84 kr om dagen