Fakta om kundrecensioner och omdömen
Om du ifrågasätter betydelsen av kundrecensioner för ditt företag, kanske det här inlägget kan övertyga.
Visste du att:
- 8 av 10 kunder läser kundrecensioner innan de gör ett köp ? 1*
- 92% av kunderna säger att de är mer benägna att göra ett köp efter att ha läst positiva recensioner ? 2*
Vad detta betyder för ditt företag?
Det är omöjligt att ignorera att nästan alla potentiella kunder kommer att kolla in era recensioner innan de bestämmer sig för att handla ifrån dig. Ett gott intryck kan öka dina chanser avsevärt att bli kontaktad och göra fler affärer.
1. Positiva recensioner och rekommendationer
95% säger att de är mer benägna att rekommendera ett företag efter att ha läst positiva recensioner 1*
När ditt företag får positiva recensioner får du mer än direktförsäljng och fler rekommendationer.
Flyttfabriken AB företagsprofil började synas på förstasidan i Google efter de börjat med trygghetsindex tjänst. Antalet nya kontakter med 30 stycken per månad.
2. Negativa omdöme påverkar
91% av kunderna säger att de är mer benägna att undvika ett företag efter att ha läst negativa recensioner. 2*
En enstaka negativ recension kan skada ditt företags rykte avsevärt. Det är därför viktigt att ständigt övervaka feedback och hantera eventuella problem proaktivt.
3. Recensioner och SEO
Företag med höga betyg har 4,2 gånger större chans att rankas högt i sökmotorer. 3*
Här är kopplingen mellan kundfeedback och SEO. Sökmotorer belönar företag med bra rykte och när ditt företag får genuina recensioner, belönar de er med bättre synlighet.
Kundrecensioner är inte bara siffror.
Det är kraftfulla indikatorer på hur era relationer med kunder ser ut och hur ni kommer behandla framtida kunder. Börja samla in och visa upp era kundrecensioner.
Prova vår tjänst gratis i 30 dagar!
Tips på vad ni kan göra själva:
- Be kunder om att lämna recensioner på din webbplats och på sociala medier
- Uppmuntra dina kunder att lämna detaljerade recensioner.
- Svara på alla recensioner, positiva och negativa.
- Använd kundrecensioner för att förbättra dina produkter eller tjänster.
Källor
BrightLocal, 2022 Local Consumer Review Survey
Podium, The State of Online Reviews
Moz, Local Search Ranking Factors