När du ska välja film kollar du förmodligen betyget först? Ingen vill slösa två timmar på en kass rulle.
Visst, Conan Barbaren som bara har 6,9 i snittbetyg är ett undantag ifrån regeln.
Aja, nu skulle det här inte handla om min filmsmak utan omdöme.
Hur påverkar Google-omdömen & recensioner dina köpare?
På samma sätt som när du väljer vilken film att titta på, fungerar dina kunder när de letar efter leverantörer – de tittar på vad andra tycker först.
Google-omdömen är som filmrecensioner för företag – de hjälper oss att undvika dåliga köp och hitta pärlorna!
Fler Stjärnor = Mer Kunder
Ju bättre betyg (fler stjärnor och fina ord) desto mer lockar det andra att kontakta er eller köpa ifrån er.
Precis som en film med höga betyg lockar fler tittare, drar ett företag med bra omdömen till sig fler kunder!
Kundcase: Flyttfabriken
Inom flytt är i princip alla sökningar lokala.
Om du söker efter ”flyttfirma Stockholm” kommer Googles karta visas över de SEO resultaten i index.
Detsamma gäller för veterinär, tandläkare, frisörer, jurister, advokater, mäklare m.m. Tusentals branscher och företag räknas som lokala av Google.
Genom att ligga 2:a i Googles karta varje gång någon googlar efter en”flyttfirma” får vi kunder för en spottstyver i förhållande till vad de kostar att köpa Google-Ads och SEO.
Det få vet om!
Är att man kan påverka placeringen i kartfunktionen genom att aktivt arbeta med sin företagsprofil.
Vad gjorde vi?
En detaljerad plan för att förbättra FlyttFabriken AB’s Google företagsprofil med flera strategiska åtgärder.
Implementerade Åtgärder för deras Google Företagsprofil:
- SEO-Optimering: Vi gav deras profil ett SEO-lyft för bättre synlighet i lokala sökningar.
- Uppdaterad Information: Säkerställde att öppettider, företagsadress, och telefonnummer är aktuella.
- Ägarsäkerställning: Verifierade och skyddade deras företagsprofil.
- Aktiv Recensionshantering: Hjälpte dem att samla in och hantera recensioner samt överklagade olämpliga omdömen.
- Integration på Hemsidan: Såg till att deras goda betyg var synliga på hemsidan.
Resultatet:
Det blev en anmärkningsvärd förändring i deras digitala närvaro och kundengagemang.
- Synlighet: De klättrade från en position utanför topp 3 till andra platsen på Google Maps i lokala sökningar.
- Visningar: Deras visningar på Google ökade med hela +70,4%.
- Direktsamtal: Ett märkbart lyft där direktsamtal ökade med 69% via deras Google-profil.
- Webbplatstrafik: En ökning av klick från Google-profilen till deras hemsida med 50%.
Flyttfabriken AB företagsprofil började synas på förstasidan i Google efter de börjat med trygghetsindex tjänst.
På mindre än en månad ökade samtalen till dem med 69% – 30 nya kundförfrågningar i månaden för mindre än 84 kr om dagen